Perceval

 

Perceval  

Van jongs af aan heb ik een fascinatie voor messen. Voor alle duidelijkheid; geen dolken, bajonetten, samoerai zwaarden en wat er nog meer aan moordwapens in de vorm van messen zijn gemaakt. Gewoon als gebruiksvoorwerp, zoals je dagelijks voor van alles en nog wat een mes gebruikt. Waar komt die fascinatie vandaan zou je zeggen. 'k Heb als kind veel door de bossen rondom Emmen gestruind en daar heb je zeker wel een mes bij nodig. M'n vader was handenarbeid en tekenleraar op de plaatselijke MAVO en vond dat je met stompe beitels en messen niet kon werken. Dus die dingen waren altijd bloedje scherp. In de klas was ook een rijk gevulde verbanddoos voor handen, voor het geval dat.... 

Zelf had hij altijd zo'n rood Zwitsers zakmes van Victorinox op zak. Ook knetter scherp natuurlijk. 'k Kan me ook niet herinneren dat ik z'n handen wel eens zonder pleisters heb gezien. Nou hou ik zelf niet zo van die Zwitserse messen, 'k vind ze ook gewoon te klein en al die andere troep als schroevendraaiers, priemen en schaartjes die er nog een beetje bij in gemoffeld zijn, kan me ook gestolen worden. 

Nee ik hou van eenvoud en van klasse. Een mooi ontwerp, zonder toeters en bellen en dat dan perfect gemaakt. M'n eerste zakmes was er één van Robert Herder en ik vind hem nog steeds prachtig. Later ook nog wel eens een Buck aangeschaft, maar dat is me allemaal te zwaar en te lomp. Totdat ik opeens ergens in een kookwinkel messen van het Franse merk Laguiole tegen kwam. Schitterend vond ik ze; mooi van ontwerp en prachtig afgewerkt. En bovendien allemaal handwerk, wat dan weer terug te zien was in de prijs, want ze zijn niet goedkoop. 

Inmiddels ben ik alweer twee Laguiole zakmessen verder. Nou zou ik me zelf om allerlei redenen zeker geen Francofiel willen noemen, maar messen maken, dat kunnen ze in Frankrijk wel! In de vakantie kwam ik deze via YouTube tegen en ik was eigenlijk meteen verliefd. Hij komt uit de werkplaats van Perceval en het is een wondertje van eenvoud en schoonheid. Dat zoiets simpels zo mooi kan zijn. 

Ik kon de verleiding dus ook niet weerstaan en moest het gewoon hebben. 'k Ben me er ook terdege van bewust dat dit valt onder de categorie: afwijkingen! Bestellen via het internet was in dit geval nog niet eens zo eenvoudig, omdat het in Nederland sowieso niet te koop is en ik de Franse taal totaal niet meester ben. In Duitsland was een webwinkel die ze wel had, maar daar was de houtsoort die ik wilde uitverkocht. Uiteindelijk in Bruchsal (zuid Duitsland) een toko gevonden die het juiste exemplaar kon opsturen. 



Gisteren met DHL thuis bezorgd en dan is het toch net alsof je jarig bent. Gevoel voor humor hebben ze bij Perceval ook, gezien de meegeleverde pleisters die je er subtiel op wijzen dat het mes bloedje scherp is. Lachen. 'k Ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik er één nodig heb.

27 augustus 2014

Reacties

Populaire posts van deze blog

Sterren op het doek

“El membrillo del sol”, oftewel: Een kweeperenboompje in de zon.

Final Portrait