Moeilijk.

Moeilijk. 

Vandaag voor het eerst sinds tijden weer eens een stilleven voltooid. 't Is gemaakt naar aanleiding van een fotootje dat ik opeens weer vond van een aquarel uit 1997. Het is één van de weinige aquarellen die het tot een afbeelding in m'n boekje hebben geschopt dat in 2000 is verschenen. En ik heb het ook nooit willen verkopen omdat het toen voor mij wel een echte uitschieter was in die moeilijke techniek. 'k Zat nu wat vast omdat de appels die het in de aquarel prima doen, in de olieverf variant maar niet uit de verf wilden komen. Daarna nog eieren geprobeerd, maar dat sloeg helemaal nergens op. Bij collega Ronald Soeliman zag ik van de week frambozen in de tuin en dat is het uiteindelijk geworden (met hier en daar een verdwaalde braam) De berenklauw is in de aquarel geheel opgelost in vlekken, maar in het olieverf schilderij als zodanig wel te herkennen. Misschien nog een keer glaceren om hem wat meer te laten opgaan in de achtergrond. Daar kunnen we nog een tijdje over nadenken, want de bladeren heb ik er met het paletmes ingeprakt, dus dat is maar zo niet droog. De titel: "herfst 2014" lijkt me gezien het onderwerp en de kleurstelling prima te rechtvaardigen.

24 september 2014




Reacties

Populaire posts van deze blog

Sterren op het doek

“El membrillo del sol”, oftewel: Een kweeperenboompje in de zon.

Final Portrait