Buitenschilderen.

Buitenschilderen. 

Gisteren met goede collega Ronald Soeliman wezen schilderen op het Balloërveld. Ik was daar vreemd genoeg nog nooit geweest. 'k Zag bij hem in het atelier twee werken staan die daar waren geschilderd en dacht in eerste instantie dat het om duinlandschappen ging. Raar was die gedachte niet, want het lijkt er erg op. Hij vertelde dat als ie naar de eilanden en de duinen verlangde, hij een dagje op het Balloërveld ging schilderen. Begrijpelijkerwijs was mijn interesse gewekt. 
De dag begon redelijk bewolkt, maar na de middag kwam de zon er steeds meer bij en werd het al met al een lekker schildersdagje. Ronald had een paneel van 80x80 cm mee en was daar de hele dag lekker mee aan het stoeien. Ik ben zelf niet zo'n hele snelle schilder en 80x80 is sowieso voor mijn doen groot. Als ik buiten werk vind ik een klein paneeltje om meerdere redenen prettiger. 't Is handzamer, overzichtelijker, je kunt wat makkelijker corrigeren en als het niet meteen maatje postzegel is kun je in principe net zo vrij schilderen als op een wat groter doek. En als extra leuke bijkomstigheid: je bent eerder klaar, zodat je er twee op een dag kan maken in plaats van één.
'k Heb er van ons beide even een zwart/wit fotootje bij gedaan. Da's wel leuk om even te checken of de toonwaarden een beetje kloppen. Ook wat overbodig want dat is doorgaans bij ons wel in orde. De eerlijkheid gebied me verder nog te vermelden dat ik het meest doorwerkte schilderij vandaag in het atelier heb afgemaakt. 'k Was gister niet zo tevreden over de lucht, dus daar is het meest in gebeurt.

24 maart 2015






Reacties

Populaire posts van deze blog

Sterren op het doek

“El membrillo del sol”, oftewel: Een kweeperenboompje in de zon.

Final Portrait