Johannes Vermeer?

Johannes Vermeer?  

Een tijdje terug keek ik eens op m'n website, want die wordt af en toe door Harma bijgewerkt in verband met tentoonstellingen e.d. en het viel me op dat daar zo weinig opstond. Ik wordt straks 59 en stelde me zo voor dat wanneer mensen mij niet kennen en op m'n website terecht komen, om wat voor reden dan ook, ze best wel eens zouden kunnen denken: "Nou die heeft de kantjes er ook maar een beetje bij af gelopen, wie denkt ie wel dat ie is; Johannes Vermeer?" En hiermee doel ik natuurlijk niet op de kwaliteit van de man ('k kom er vooralsnog niet in de buurt en dat gaat ook niet meer gebeuren), maar om het feit dat er maar 37 werken van de meester uit Delft bekend zijn. Kortom het moest maar eens een beetje opgefrist en vooral wat substantiëler worden. Nou is m'n werkwijze de laatste 6 à 7 jaar toch wel wat veranderd, dus dat is meteen een mooie gelegenheid om dat ook op de website te laten zien.

In de eerste plaats wissel ik het stilleven veel vaker af met andere onderwerpen. Dat kan het landschap zijn of het portret, maar ook sinds kort: stadsgezichten. Ik zoek het overigens net als in m'n stillevens altijd wel dicht bij huis. 'k Moet er wel een vertrouwd gevoel bij hebben. Ook wissel ik wat vaker van techniek. 'k Had bijvoorbeeld jaren niet of nauwelijks getekend. Dat tekenen was echt een openbaring; dat ik ontdekte dat ik daar weer zoveel plezier aan beleefde. En de aquareltechniek blijft me ook nog steeds mateloos boeien. Voorheen vielen die werkjes eigenlijk allemaal in de categorie: studies, maar 'k heb nu het gevoel dat daar heel af en toe een echt goeie uit rolt. Dus dat kan best wereldkundig gemaakt worden lijkt me. Ik beschouwde mezelf eigenlijk ook altijd wel als een typische atelierschilder, maar de laatste jaren wordt ik nogal eens op sleeptouw genomen door Ronald Soeliman of Flip Gaasendam om wat meer buiten te schilderen en ook daar beleef ik enorm veel plezier aan.

En dan is er natuurlijk nog dat hele Facebook gebeuren. Kunnen we nog zonder? Ik weet het niet, maar ook ik heb sinds een paar jaar een kunstenaarspagina. In eerste instantie gebruikte ik die om een beetje reclame te maken voor tentoonstellingen e.d, maar al snel kwamen daar ook wat korte berichtjes en foto's op terecht die niet zoveel met een tentoonstelling van doen hadden. Uiteindelijk werden berichtjes kleine verhaaltjes en het bleek dat menigeen die met plezier las. Dus het leek ons een leuk idee om de vooral kunstgerelateerde verhaaltjes ook op de website ter beschikking te stellen.

En "last but not least" wil ik Harma bedanken voor het hele opzetten van de website en het verwerken van de gegevens. Een behoorlijk grote klus, maar het resultaat mag er zijn. En ja, ik heb best hard gewerkt, al zeg ik het zelf!

www.renejansen.info

6 april 2015



Reacties

Populaire posts van deze blog

Sterren op het doek

“El membrillo del sol”, oftewel: Een kweeperenboompje in de zon.

Final Portrait