Twee tekeningen van Matthijs.

Twee tekeningen van Matthijs.

Omdat ik eergisteren zo heb genoten van de tentoonstelling van Matthijs Röling in het Drents Museum, herinnerde ik me opeens dat ik hem vorig jaar twee keer heb getekend. Niet dat ie model voor me heeft gezeten, want daar is onze verstandhouding helemaal niet naar. We zijn niet bevriend en we kunnen rustig stellen dat ik hem beter ken dan hij mij. 

De laatste keer dat we elkaar tegen het lijf liepen was op een tentoonstelling in De Weem van Henk Helmantel. Ik maakte hem een compliment over een schilderijtje dat er van hem hing en waar ik het net met Pieter Pander, die er ook rondliep over had; dat we het toch maar mooi allemaal van hem hebben geleerd. Hij mompelde op z’n bekende manier met het hoofd naar beneden iets onverstaanbaars en herhaalde een paar keer “ja, ja , ja”, maar had denk ik geen idee waar ik het over had. Een keer daarvoor bij een opening bij galerie Den Andel zag ie me voor Eddie Roos aan. Het maakt me niet uit, maar het illustreert wel een beetje hoe de verhoudingen liggen zal ik maar zeggen. Sowieso zou ik hem nooit durven vragen voor zo’n model sessie, daar ben ik veel te schijterig voor. Ik zou er bovendien erg ongemakkelijk van worden en waarschijnlijk onder het oog van de meester de plank aan alle kanten misslaan en da’s wel het laatste waar je op zit te wachten.

Nee, ik heb deze tekeningen lekker veilig in m’n eigen atelier gemaakt. Ik gebruik daar zogenaamde “movie stills” voor. Waar het op neer komt is dat ik een video filmpje op een door mij gekozen moment stil zet en naar aanleiding van dat bevroren beeld m’n tekening of schilderij maak. Ik doe dat wel vaker. Zo zijn b.v. alle schilderijen en tekeningen die gebaseerd zijn op de film: “the girl with the pearl earring” ontstaan. Van Matthijs zijn er verscheidene filmpjes op You Tube te zien. ‘k Weet niet meer precies welke het was. Waarschijnlijk die van goede collega Herman Tulp, maar ’t zou ook zomaar ergens anders uit kunnen zijn. Even puzzelen als je het echt wil weten.

10 april 2019




Reacties

Populaire posts van deze blog

Sterren op het doek

“El membrillo del sol”, oftewel: Een kweeperenboompje in de zon.

Final Portrait