Gamblin olieverf. Nieuw bij van Beek.

Gamblin olieverf. Nieuw bij van Beek.

Af en toe probeer ik qua materiaal wel eens wat nieuws uit. Zeker als ik over een bepaald product goede verhalen hoor. Wat olieverf betreft ben ik eigenlijk al jaren behoorlijk honkvast. Omdat ik behalve met penselen ook vaak m'n paletmes gebruik hou ik van stevige verf, waar je ook de nodige structuren mee kunt maken. Als de verf verdund moet worden gebruik ik een medium. Voor mij is dan de beste verf die van Oud Hollands Scheveningen. De verf bestaat uit enkel pigment vermengd met lijnolie, dus zonder toevoeging van vulmiddelen. Het is niet goedkoop, maar gezien de kwaliteit alleszins acceptabel. 


Toen ik kortgeleden bij Flokstra, wat inmiddels Van Beek is geworden, wat nieuwe materialen ging kopen kreeg ik uit handen van Thijs Gaasendam een gratis tubetje van een Amerikaans merk genaamd Gamblin. "Probeer maar eens; ben benieuwd wat je ervan vind. 't Zou leuk zijn als je je bevindingen met collega's zou willen delen". Dus zo gezegd zo gedaan. Nou was het merk mij niet geheel onbekend en had er via het internet al positieve geluiden over gehoord. De verf is van professionele kwaliteit en zou dus moeten kunnen concurreren met de beste merken op de markt. En volgens mij kan die dat ook. Het heeft een mooie consistentie, dus niet te dun zoals bij b.v. Rembrandt. Niets ten nadele van de beste verf van Talens, maar voor mij is die gewoon te dun. Bovendien komt er als je een nieuwe tube voor het eerst opent vaak eerst een scheut olie uit. Gamblin is dan misschien niet zo "stug" als Oud Hollands, maar het komt er dicht bij in de buurt. De kleurkracht en het dekkend vermogen is prima, wat duid op veel pigment. Ik had een tube gele oker en dat is sowieso een dekkende kleur. Uiteraard zal dat met half transparante en geheel transparante kleuren iets anders liggen. 'k Zou dan eigenlijk ook een aantal andere kleuren moeten proberen om een volledig beeld te kunnen geven en misschien doe ik dat in de toekomst ook nog wel. M'n eerste bevindingen zijn in ieder geval positief. 


Maar dan de prijs! Is niet geheel onbelangrijk lijkt me. Deze verf valt gewoon in de dure categorie. Voor een tube uit serie 1, dus de goedkoopste, betaal je € 8.41. Voor Oud Hollands betaal je iets minder n.l € 8.30, met dien verstande dat Gamblin 37 ml in een tube propt, en Oud Hollands 40 ml. Dus op de keper beschouwd is Oud Hollands dan net even iets goedkoper. Ben bang dat ik het om die reden gewoon bij Oud Hollands hou. Ik schilder er ook al zo lang mee en ben er inmiddels zo aan gewend dat ik geen reden zie om over te stappen op een ander merk. Hoewel de eerlijkheid mij gebied te zeggen dat ik voor sommige kleuren al een ander merk neem. Waarom? Omdat die dan net even een mooier pigment gebruiken. Zo is ultramarijn blauw van Rembrandt echt fantastisch; dat dan weer wel. En voor gebrande sienna heb ik het liefst die van Winsor & Newton; die heeft echt en hele mooie diep warme tint. Hoop jullie zo een beetje van dienst te zijn. Doe je voordeel ermee, zou ik zo zeggen.

En ja, ik heb me in m’n duim gesneden.

25 mei 2019


 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Sterren op het doek

“El membrillo del sol”, oftewel: Een kweeperenboompje in de zon.

Final Portrait