Uitzicht.

Uitzicht.

Dit jaar ben ik voor de vierde keer op rij afgereisd naar Le Grand Moloy in de Bourgogne. Samen met nog 9 andere kunstenaars hebben we een week lang heerlijk gewerkt in en rond het huis van Annemarie de Groot. Op zich al heel bijzonder dat het keer op keer lukt om een buitengewoon aardig gezelschap bij elkaar te krijgen, want ook dit jaar waren er weer 5 nieuwkomers bij die ik eigenlijk niet of nauwelijks kende, maar die stuk voor stuk prima binnen de groep pasten. En ondanks dat het weer nogal wisselvallig was werd er goed en fanatiek gewerkt.

Nou heb ik dat huis al zo’n beetje van alle kanten vastgelegd, wat niet wil zeggen dat ik er al op uitgekeken ben, maar soms moet je ook gewoon even iets anders proberen. Wat me op het idee bracht om het uitzicht van één van de vele ramen van het huis te schilderen en wel dat van het badkamerraampje. Vandaaruit kijk je op een strook bos waar vorig jaar behoorlijk in gekapt is. Het roept enige reminiscenties op richting Andrew Wyeth. Ik ben me daar als geen ander van bewust, maar als je je daarmee bezig gaat houden kun je niks meer schilderen, want alles is al eens gedaan. Ik vind het ook allerminst vervelend en soms zelfs best aardig als het aan iemand refereert die je bewonderd. Ik kom daar in een latere post nog wel op terug.

De badkamer is niet zo groot, dus het was even puzzelen waar ik nou het beste kon zitten. Annemarie heeft van de situatie een grappige foto gemaakt die ik jullie niet zal onthouden. De voorstudie is qua standpunt iets anders dan het uiteindelijk schilderij en vooral ook veel kleiner; maar 20 X 35 cm. Daarbij kijkt je min of meer frontaal tegen het onderwerp aan. Bij de grote versie kijk je iets schuiner tegen het gegeven aan, zodat je ook van een andere kant tegen het open staande kozijn kijkt. Daarbij meet het voor mijn doen grote paneel maar liefst 50 X 70 cm en is daarmee meteen het grootste werk wat er van mij op de tentoonstelling te zien is. De voorstudie is er niet te zien; die wil ik voorlopig even voor mezelf houden.

28 oktober 2019

Tentoonstelling: "Meesterlijk Impressionisme" in galerie Wildevuur, Hooghalen.Vanaf 1 november t/m 15 december. Feestelijke opening: zondag 3 november om 14.00 uur.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Sterren op het doek

“El membrillo del sol”, oftewel: Een kweeperenboompje in de zon.

Final Portrait