Victorian beauty 2.

Victorian beauty 2.

In 2014 schilderde ik Lotte voor het eerst en schreef over het hoe en waarom een kort verhaaltje. Dat ze de looks had van meisjes uit het Victoriaanse tijdperk was de trigger waarom ik haar eens vroeg om model voor me te zitten. Het werd een eenmalige exercitie, niet omdat ze niet beviel; integendeel, want ze was prachtig, maar omdat we elkaar uit het oog zijn verloren. Ik zie nog wel eens iets van haar op Facebook voorbij komen. Nog steeds mooi, maar heel anders dan toen. Ze is inmiddels ook gewoon een volwassen vrouw en dat Victoriaanse heeft plaats gemaakt voor een sterke eigentijdse uitstraling van iemand die weet wat ze wil. Een vrouw die midden in het leven staat en zegt: kom maar op!

Neemt niet weg dat ik haar nog vaak naar aanleiding van de foto’s die we toen maakten heb getekend en geschilderd. Heel af en toe maak ik zelfs een tweede versie van een eerder schilderij. En dat is ook met het schilderij: Victorian beauty het geval. De eerste versie is geschilderd op een paneel van 40X40 cm. Deze tweede versie die nog maar net af is meet 20X20 cm. Aanmerkelijk kleiner, maar ook wel anders. Met een portret weet je eigenlijk nooit hoe het gaat. Soms mislukt het ook gewoon faliekant. Maar kleine verschillen zijn doorgaans onvermijdelijk. Zo lijkt Lotte in de tweede versie toch iets ouder dan op de eerste, waarop ze nog gewoon een meisje is. Ik ben vooral tevreden over haar uitstraling en blik; voor mijn gevoel ook echt Lotte zoals ik haar op m’n netvlies heb.

16 november 2019



Reacties

Populaire posts van deze blog

Sterren op het doek

“El membrillo del sol”, oftewel: Een kweeperenboompje in de zon.

Final Portrait