Een nieuw model

 Een nieuw model. 

De afgelopen 5 a 6 jaar heb ik vooral met 2 min of meer vaste modellen gewerkt. En hoewel ze sterk van elkaar verschillen beantwoorden ze beide heel erg aan wat ik in een model zoek. Maar wat dat dan precies is zou ik niet eens onder woorden kunnen brengen; wellicht de reden waarom ik schilder. Het heeft heel erg te maken met een eigen sfeer die een model met zich meedraagt en uitstraalt. ‘k Heb wel eens met woorden een poging gedaan, maar ik vind het veel mooier als je het in mijn schilderijen en tekeningen herkent.

Als je eenmaal “de ware” hebt gevonden vind ik het prettig om het niet bij een eenmalige exercitie te laten, maar om er wat langer mee aan de slag te gaan. En hoewel het model steeds hetzelfde is komt er elke keer wat anders uit. Behoefte naar eens wat anders was er dus niet. Totdat je opeens volstrekt onverwachts tegen iets aanloopt.

Op een tentoonstelling van amateurkunst ontwaarde ik tijdens het openingspraatje tussen het overwegend oude en grijze publiek een opmerkelijk jonge verschijning. Met haar kleurrijke bloemetjesjurk stak ze opvallend af tegen al dat grijs. Ik stond weliswaar op enige afstand geparkeerd, maar zag meteen dat ze bijzonder was. Magische momenten zijn dat, waar je niet dagelijks tegenaan loopt. Ze had ook iets fragiels en daarmee bedoel ik niet dat ze breekbaar of teer oogde, maar eerder fijngevoelig. Het leek wel een engeltje, zo mooi. En hoewel ik nog nooit een wildvreemde heb durven aanspreken met het verzoek om model voor me te zitten, realiseerde ik me ook dat als ik dat nu niet zou doen, ik er voor eeuwig spijt van zou krijgen. Schoorvoetend en er erg rekening mee houdend dat ze er totaal geen trek in zou hebben, toch maar voorzichtig gevraagd of ik haar een keertje mocht schilderen. Tot mijn grote opluchting was ze niet alleen mooi, maar ook erg lief en voelde ze zich bovendien vereerd. Alleen had ze nog nooit model gestaan, dus daar was ze wat onzeker over; of ze dat wel kon? Ik heb er inmiddels een antenne voor ontwikkeld en dacht alleen; ha, maar natuurlijk kun jij dat! 

7 november 2020







Reacties

Populaire posts van deze blog

Sterren op het doek

“El membrillo del sol”, oftewel: Een kweeperenboompje in de zon.

Final Portrait