Vier tekeningen en 2 schilderijen van Annemarie
Vier tekeningen en 2 schilderijen van Annemarie.
Grafinya Velikaya.
Hoewel we beide al in de 60 zijn ken ik Annemarie nog
maar relatief kort; om precies te zijn 5 jaar. Ik had al wel van haar gehoord
en kende haar werk; zag zo hier en daar wel videofilmpjes en interviews voorbij
komen, waardoor ik een redelijk goed beeld kreeg van haar als kunstenaar, maar
ik had haar nog nooit live ontmoet. Daar kwam 5 jaar geleden dus verandering in
toen we met een grote groep kunstenaars een week op het zeilschip “Mars” hebben
vertoeft om het wad te schilderen. Annemarie bleek een warme en toegankelijke
persoonlijkheid te zijn met een ruime blik op de wereld. Bovendien iemand waar
je een prettig gesprek mee kon voeren. Die gesprekken kwamen er gaandeweg meer
en meer; we hadden wel een soort van een klik. Aan het eind van die buitengewoon
geslaagde schilderweek opperde ze of het wellicht een idee was om in het najaar
een week in de omgeving van haar vakantiehuis in de Bourgogne te komen
schilderen. De groep zou weliswaar niet zo groot kunnen zijn als op de boot van
Jan en Riny; 10 was wel het maximum gezien de voorzieningen. Ik voelde er als
man van beren op de weg om allerlei redenen niet zoveel voor, maar heb me toen
door vriend en collega Ronald Soeliman over laten halen. Gelukkig maar, want
het werd een geweldige fijne week die naar meer smaakte. Als het allemaal
doorgaat gaan we dit jaar voor de 6e keer!
Toen vorig jaar dochter Clementine voor het eerst
meeging, was dat een leuke jonge toevoeging die zorgde voor een verfrissende
dynamiek. Ik heb haar toen voor het eerst geschilderd. Nu; dik een half jaar
later komt ze geregeld om model te zitten en een beetje bij te kletsen. De
laatste serie bestond uit een aantal portretten met een muts van haar moeder,
die erg van de tijger en panterprintjes is. En hoewel ik al vaak het plan had
opgevat om Annemarie ook eens te schilderen, is daar op een spaarzaam
tekeningetje na nooit iets van terechtgekomen. ‘k Miste denk ik de trigger om
er eens echt werk van te maken. Toen ik van Clementine een mooie serie had
gemaakt, kwam weer het idee naar boven om haar moeder te schilderen. Wellicht
ook met die muts, het ding was tenslotte van haar.
Annemarie was er wel voor in. In mijn optiek maak je
zo’n portretje sowieso samen en dan moet je er ook beide zin in hebben. Als je
een model voor het eerst voor je hebt, is het altijd een goed idee om te
beginnen met een tekeningetje om de verhoudingen en de uitdrukking wat te
verkennen, maar ik besloot het met gevaar voor eigen leven meteen in olieverf
te proberen. Na een paar uurtjes intensief penselen stond er al wel iets op het
paneel waar je een oordeel over zou kunnen hebben. Als je Annemarie een beetje
kent, weet je dat die er geen doekjes om wind en tijdens de lunch zei ze tegen
Harma: ”Nou de generaal staat erop hoor!” Echt een opmerking uit de koker van
Annemarie dus. ‘k Kon daar met de beste wil van de wereld niet zoveel tegen in
brengen, want ik had haar in die eerste opzet een nogal norse en vastberaden
blik gegeven; bijna bij het arrogante af; wat ze overigens totaal niet is. Het
waren ook niet bepaald trekken waar ik meteen naar op zoek was; maar in the
heat of the moment slopen ze er gewoon in. Na de lunch nog geprobeerd om het om
te buigen naar een plezieriger blik; wat maar voor een deel lukte. ‘k Begon ook
wat moe te worden en dan zie je het op het laatst helemaal niet meer. Stoppen
dus! Al met al stond er aan het eind van de dag iets op het paneel waar we
samen met gemengde gevoelens naar zaten te kijken. Wel lekker geschilderd, maar
met de nodige tegenwind, daar kwam het in grote lijnen op neer. Het kan me
overigens geen bal schelen, want het is eerder regel dan uitzondering, dus ik
ben het gewend.
Ik besloot dezelfde avond aan de hand van een foto nog
een tekeningetje op te starten. Het leverde met veel gegum iets op wat in ieder
geval meer op de Annemarie leek zoals ik haar zie.
Het eerste schilderijtje liet ik maar even voor wat
het was en begon vol frisse moed aan een tweede op een vierkant formaat van
40X40 cm. Op één van de foto’s stond ze met afgewende blik en een glimlach
alsof ze een binnenpretje had; best mooi. Ik werkte ’s avonds gelijk op aan een
tekening naar aanleiding van dezelfde foto. Van meet af aan zat het met het
schilderij en de tekening mee en ik heb later eigenlijk alleen de achtergrond
van het portretje iets warmer en een slag donkerder gemaakt. Het stond er al
met al in drie dagen op. Het eerste schilderijtje was inmiddels droog, maar ‘k
was er nog lang niet tevreden over. ‘k Vond haar bij nader inzien ook qua
compositie wat te hoog in het vlak staan en ik besloot om er van de onderkant
een flinke reep af te zagen. Licht opgeschuurd en voorzien van een
retoucheervernisje toch maar getracht om er in een ultieme poging wat van te
maken; wat nog niet meeviel omdat het gezichtje nogal klein was en dan gaat
elke millimeter ernaast zich al wreken. Toch stond er uiteindelijk iets op het
paneel waar ik best tevreden over was.
Tja en dan moet het ook nog een titel hebben. Meestal
doe ik gewoon dat wat erop te zien valt, maar omdat Annemarie zelf over de
generaal begon, werd ik voor mijn gevoel gedwongen om er iets meer van te maken
dan louter haar naam. Vooral de muts in combinatie met haar blik deden me
denken aan iemand van adel en van Russische komaf. Samen met Harma hebben we
een beetje zitten googelen naar Russische benamingen en wat het schilderij qua
lading het meest zou dekken. We besloten om het Gravin de Grote te noemen, maar
dan in het Russisch. Wat neerkomt op Grafinya Velikaya. In het Russisch schrijf
je het dan zo: графиня великая. En voor wie dan ook nog wil weten hoe je het uitspreekt;
even Gravin de Grote googelen en dan kun je rechtsonder een audio linkje
aanklikken waarop een leuke juffrouw het voor je uitspreekt. Lachen hoor dat
internet!
4 juni 2021
Reacties
Een reactie posten