“El membrillo del sol”, oftewel: Een kweeperenboompje in de zon.
“El membrillo del sol”, oftewel: Een kweeperenboompje in de zon.
In 1992 kwam de documentaire film: “El membrillo del
sol” van Victor Enrice uit. Ik kreeg echter pas veel later lucht van het
bestaan ervan. In de film wordt de Spaanse realistische schilder Antonio Lopez
Garcia gevolgd tijdens het schilderen van een kweeperenboompje in zijn tuin.
Die tuin heeft overigens meer weg van een binnenplaatsje; ’t is nogal kaal en
op dat boompje na groeit er niet zoveel.
Dat Garcia binnen de kunstwereld van Spanje en ver
daarbuiten een begrip is, was mij lange tijd ten enen male ontgaan, want ik had
nog nooit van de man gehoord. Het moet ergens in 2009 of 2010 geweest zijn dat
bevriende collega Flip Gaasendam mij op z’n atelier een boekje van de
kunstenaar liet zien. Het betrof een catalogus uit 2008 van een tentoonstelling
in het Museum of Fine Arts in Boston. Bladerend door het slapkaftboekie kwam ik
bij het zien van de afbeeldingen steeds meer onder de indruk van het werk. In
de eerste plaats door de thematiek; want naast hele grote stadsgezichten van
Madrid schilderde Garcia onderwerpen die je nou niet bepaald schilderachtig zou
kunnen noemen. Het interieur van een WC of een douchebak met daarboven een raam
dat is afgeplakt met bobbeltjesplastic vallen eerder in de categorie “non
subjects”. Toch weet de schilder er wel degelijk iets esthetisch van te maken.
Mede door de intense observering en een verbluffende techniek is het werk waar
je niet zo maar eventjes aan voorbij gaat. En dan is de man ook nog een
begenadigd tekenaar en beeldhouwer. Ik zag tekeningen van een intensiteit die
ik daarvoor nog niet eerder zag. Ze waren niet alleen overweldigend van techniek,
want techniek kan makkelijk ontaarden in holle virtuositeit, of nog erger: niet
te onderscheiden van een foto. In America zijn ze er gek op, met de toevoeging
dat hoe groter hoe beter ook van toepassing is. Nee, die van Antonio zijn
weliswaar ook groot, maar ook van een gevoeligheid die je alleen bij de
allergrootsten tegenkomt.
In 2016 reisden we samen met Ronald en Janneke af naar
Madrid om het werk van Andrew Wyeth en z’n zoon Jamie in het echt te bekijken.
Het toeval wilde dat er in het zelfde museum ( Museo Thyssen Bornemisza) ook
werk van de Madrileense Realisten te zien was; een clubje “bejaarde”
kunstenaars die elkaar sinds de jaren 50 van de vorige eeuw van de
kunstacademie in Madrid kennen en sindsdien altijd bevriend zijn gebleven. Hun
werk is qua thematiek erg aan elkaar verwant, maar daarbinnen neemt het werk
van Antonio Lopez Garcia een bijzondere plaats in. Van hem was er gelukkig ook
een mooie collectie te zien. De toch wel hoge verwachtingen werden moeiteloos
ingelost; wat een kunstenaar! Geen flauwe, bij het fotografische af,
gepriegelde voorstellingen maar grote panelen die van dichtbij veel
schilderachtiger zijn dan je van een plaatje uit een boek zou vermoeden. De
impact van het werk was enorm.
Als je, zoals ik, geregeld het internet loopt af te
struinen naar nieuw werk, komt er vanzelf iets voorbij waar je meer van wilt
weten. Zo kwam ik kortgeleden de complete film op YouTube tegen. Met een
speelduur van meer dan 2 uur zal de documentaire voor een gewone sterveling
waarschijnlijk een ware beproeving zijn om hem in zijn geheel uit te zitten. Er
gebeurt namelijk niet zoveel en wat er gebeurt, valt onder de noemer
contemplatieve cinema. Als het een ander onderwerp betrof dan die van de
schilderkunst zou ik het ook snel zat zijn en het een “niks aan de hand film”
vinden. Het is vooral de curieuze werkwijze van Garcia die het allemaal
genietbaar en wat mij betreft zelfs uiterst fascinerend maakt. Ik ga daar
verder niks over zeggen, want dat zou iets van het mysterie wegnemen; het is n.l.
veel leuker om dat zelf te zien gebeuren en je erover te verbazen. Daar komt
nog bij dat er in de film vrij weinig wordt gesproken, maar als er al iets
wordt gezegd, is het in het in het Spaans; dus voor mij en velen met mij
onverstaanbaar.
Toch besloot ik op een avond toen Harma met haar
zussen aan de kletter was er eens lekker voor te gaan zitten. Ik sprak met
mezelf af om ook niet even stiekem een stukkie door te spoelen, maar om gewoon
het hele ding van begin tot het eind uit te zitten. Al gauw bleek dat het me
totaal geen moeite kostte. Ook de stukjes waarin gesproken werd vulde ik naar
eigen inzicht in en ik denk dat ik er nog niet eens zo heel ver naast zal
hebben gezeten. Kortom; ik had een top avond. Toen ik de volgende dag op het
internet nog wat aanvullende informatie zocht stuitte in op een blog van ene
Jean Wilkey, waarin zij uiteenzet waarom de film haar zo fascineerde, met aan
het eind een linkje waar je de film in z’n geheel kan bekijken, maar dan met de
Engelse ondertiteling. Tja, en dan ben ik weer wel zo nieuwgierig dat ik ook
wil weten wat er nou echt in de film wordt gezegd. Dus nog maar eens de hele
film bekijken in de hoop dat de losse eindjes nu op hun plek vallen. Grappig is
dan dat de arbeiders die het huis van de Garcia’s aan het verbouwen zijn geen
Spanjaarden zijn, maar Polen. Of het Chinese stel, waarvan ik maar aannam dat
het een galeriehoudster met haar partner was en die honderd uit vraagt over het
hoe en waarom van Garcia’s werkwijze helemaal geen Spaans spreekt, maar Chinees
en dat de partner een tolk is die de conversatie van Spaans naar Chinees
vertaalde en vice-versa. Uit niets blijkt trouwens dat het een galeriehoudster
is, of wat haar connectie überhaupt met Garcia is. De conversatie tussen
Antonio en goede vriend Enrique Gran is eigenlijk ook niks bijzonders; ’t gaat
vooral over het boompje; hoe ongelooflijk mooi die wel niet is en over de zon
die maar niet wil schijnen, waardoor hij halverwege met het schilderij stopt en
besluit om van het boompje een tekening van te maken. Verder blikken ze wat
terug op hun jeugd en academietijd en zingen een Spaans liedje, wat ze nog van
vroeger kennen.
Nadat ik de film in korte tijd dus 2 keer in z’n
geheel had uitgezeten, bleef er één bepaald beeld bij mij hangen; die van een
kweepeer met de markering streepjes die Antonio placht aan te brengen tijdens
de lange periode van 29 september tot 10 december waarin hij het boompje
vastlegt. Die streepjes hangen nauw samen met z’n werkwijze en zijn voor het
proces/concept onontbeerlijk. Wederom ga ik het niet uitleggen, ga maar kijken
als je nieuwsgierig bent, maar de Chinese dame vroeg er ook naar en krijgt
uitgebreid antwoord. Ik volsta met de laatste woorden van Antonio: “ik volg de
groei van de boom”.
Tja, en wat doe je dan als je ergens van onder de
indruk bent? Dan moet je daar wat mee. Ik besloot om dat beeld voor m’n eigen
plezier ook maar even voor de eeuwigheid vast te leggen; eerst in een
tekeningetje, toen de aquarel en daarna de olieverfstudie. Lang leve de cinema
en de schilderkunst.
https://www.youtube.com/watch?v=67dNsJBj_nA&t=4725s
Niet vergeten om de optie ondertiteling aan te
klikken.
'k Heb er ook nog een tekeningetje bij gedaan van een
opstelling in Garcia's atelier met uitgebloeide roosjes, inclusief het
schietlood dat hij vaak gebruikt
7 september 2021
Reacties
Een reactie posten