Laatste kans!

 Laatste kans! 

Als je voor het eerst in je leven gevraagd wordt om van je eigen werk een tentoonstelling samen te stellen en in te richten rijst de vraag; kan ik dat überhaupt wel. De vraag kwam van Museum Thijnhof te Coevorden en het zou gaan om een duo presentatie samen met Annemarie de Groot. Nadat we samen een verkennend bezoekje aan het museum hadden gebracht, besloten we er voor te gaan.

‘k Bedacht wat ik nou zelf leuke tentoonstellingen vind om te bezoeken; tentoonstellingen waar ik enthousiast van wordt, of nog beter geïnspireerd door raak. ‘k Realiseerde me dat die vrijwel altijd meer laten zien dan de werken die je zou kunnen en mogen verwachten van een kunstenaar. Naast de nodige achtergrond informatie moet je dan denken aan tekeningen; aquarellen maar vooral ook studies, zodat het werkproces van de kunstenaar inzichtelijk gemaakt wordt. Daarnaast is het natuurlijk leuk als er wat persoonlijke spullen te zien zijn, eventueel aangevuld met foto’s en gebruikte materialen. Bovendien leek het me nu wel een mooie gelegenheid om werk uit de eigen collectie te laten zien; werk wat je anders nooit te zien krijgt omdat het niet te koop is; dus niet aantrekkelijk voor een galerie. ‘k Heb dit alles voor de zekerheid nog maar even bij Museum Thijnhof gecheckt, want je weet maar nooit, maar ’t was geen probleem; ik kreeg de vrije hand.

Maar ja, met dat in het achterhoofd had ik wel een vitrine nodig. Je legt je persoonlijke spullen natuurlijk niet zo maar voor het grijpen ergens neer; zelfs niet in een museum. ‘k Dacht dat het een fluitje van een cent zou zijn om zoiets te regelen, maar dat viel tegen. ’t Probleem zat hem vooral in het soort vitrine die ik nodig had; n.l. een liggende. Beeldend kunstenaar en goede vriend Theo van Egeraat bood uiteindelijk uitkomst; ‘k mocht de zijne wel lenen. Het was precies wat ik zocht en alles wat ik erin kwijt wilde paste erin.

Ook een bijzonder item is m’n laatste zelfportret. Het is geschilderd op een door mij zelf gemaakt palet uit 1983, dus vlak na m’n academietijd. Gezien de vorm en het formaat zou je kunnen afleiden dat ik er serieus werk van ging maken. Vanaf morgen is de vitrine met persoonlijke bezittingen, het zelfportret op palet, samen met mijn persoonlijke keuze aan werk van de afgelopen 7 jaar voor het laatst te zien in Museum Thijnhof te Coevorden, daarna is het finito.

Die laatste kans van bezichtiging geldt ook voor het prachtige expressieve en kleurrijke werk van collega en goede vriendin Annemarie de Groot.

25 november 2021



 




 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Sterren op het doek

“El membrillo del sol”, oftewel: Een kweeperenboompje in de zon.

Final Portrait